Een week in Kenia - Reisverslag uit Namanga, Kenia van Arjan Winters - WaarBenJij.nu Een week in Kenia - Reisverslag uit Namanga, Kenia van Arjan Winters - WaarBenJij.nu

Een week in Kenia

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

18 September 2009 | Kenia, Namanga

Ik heb vanaf nu internet op mijn laptop via een pre-paid sim kaart dus vanaf nu kan ik wat vaker een update online zetten. Ik heb ook een nieuw telefoonnummer: +254726378543.

In Nairobi werd ik opgehaald door mijn begeleider,John Koringo. We zijn eerst met de taxi naar de bus stop gereden en vervolgens met een busje vertrokken richting Namanga. Nairobi is een soort Amsterdam in de spits maar dan zonder wegmarkering,stoplichten en verkeersregels. De weg naar Namanga wordt op dit moment aangelegd dus we hebben de helft van de reis off road afgelegd. Na bijna 5 uur (180km)kwamen we aan in Namanga op de grens met Tanzania. Hier werd ik ontvangen in mijn hotel (Namanga River Hotel). Mijn kamer is een soort 2-persoons centerparks huisje van alle gemakken voorzien en voor het ontbijt,lunch en diner wordt gezorgd. Ik krijg alleen soms onverwacht bezoek van 20 cm grote hagedissen, maar dat went wel, zo lang ze de muggen en de 2cm grote mieren maar opeten.
Mijn project is gefocust op één school maar ik wil graag alle scholen bezoeken die onder het Catharinafonds vallen om te zien hoe ze ervoor staan en wat hun verwachtingen zijn van zonne-energie en welke toepassingen van elektriciteit ze belangrijk vinden. De eerste school die ik bezocht heb is Enoosampurmpur, de school van mijn project. Na ruim een half uur achter op de motor door de droge vlakte (nog even hard remmen voor een overstekende struisvogel) werden we hartelijk ontvangen op de school. Het is op dit moment extreem droog en heet in Kenia en dat komt in elk gesprek naar voren. Het grootste probleem is het verkrijgen van water waardoor er weinig drinkwater is en het vee en de planten dreigen uit te drogen. Dit heeft grote gevolgen voor de voedsel voorziening . Het is mooi om te zien hoe enthousiast en gedreven de docenten en head-techers zijn om zoveel mogelijkkindern van goed onderwijs te voorzien ondanks de beperkte middelen en het grote aantal leerlingen per klas (meestel meer dan 50) In de avond heb ik een kamelen boerderij bezocht en (ik wist ook niet dat het kon) een kameel gemolken. Hierna werd ik door Koringo uitgenodigd om bij zijn gezin te komen eten. De hele familie was bijeen gekomen want ze hadden nog nooit bezoek “from the outside” gehad. Koringo diende als tolk en het was leuk maar vooral lastig om uit te leggen hoe het in Nederland is. Wonen onder zee-niveau, schaatsen en vooral dat er in Nederland iets bestond als een werkeloodheidsuitkering was voor hen moeilijk te bevatten. Als diner kreeg ik de traditionele Keniaanse maaltijd welke bestond uit maismeel, een soort boerenkool en gestoofde groenten met geit. Het was erg lekker en een leuke ervaring om met het gezin te eten en te praten. De rest van de week heb ik de overige scholen bezocht en overal komt het probleem van de droogte terug. Ook verlichting is erg belangrijk in het onderwijs zodat de leerlingen huiswerk kunnen maken en beter les kunnen krijgen. Volgende week start ik met de metingen en gaan we een school bezoeken welke al voorzien is van zonne energie.


  • 18 September 2009 - 13:39

    Paultje:

    Dat is code taal!
    wtf?! The Camel is milked wtf?! Der Kamel ist Gemolchen

  • 18 September 2009 - 15:23

    Margreeth Eveleens:

    Hoi Arjan, ik ben de moeder van Bart. Heel leuk verslag zeg! En best spannend zo alleen.
    Heel veel plezier en succes met je project.
    Margreeth

  • 18 September 2009 - 16:06

    Rietjuh:

    Geniaal Ary, mooie ervaringen. Geniet ervan! We zullen je zeker missen van het weekend!

  • 18 September 2009 - 17:57

    J Winters:

    Hallo Arjan,
    Leuk om je verslag van de eerste week te lezen. Zo te zien ben je goed onder dak gekomen.Ik begrijp,dat je voor de scholen nog een hoop goed werk kunt verrichten.
    Mijn allereerste schoolklas telde ook 53 leerlingen, maar tegenwoordig kan bijna niemand zich nog voorstellen hoe dat voelt.Fijn,dat je zo leuk ontvangen bent bij Koringo.Er zijn in ons land dingen, die kun maar beter niet proberen uit te leggen in het buitenland. Ik hoop, dat je je maag onder controle weet te houden, als je uigenodigd wordt om exotisch te eten. Heb pas nog een documentaire gezien over de droogte in centraal Afrika. Kon je ze maar net zo makkelijk aan water als aan (zonne)energie helpen. Verder veel succes met het vervolg van je projekt.
    Groetjes van Opa en Oma.

  • 18 September 2009 - 17:59

    Els En Bert Winters:

    hoi Arjan Leuk om je verslag te lezen.Weten we een beetje hoe jij het daar hebt.Fijn dat je zo hartelijk ontvangen bent.Hopelijk kun je wat voor de mensen daar betekenen.Vinden ze hier klassen van 28 al groot.
    groetjes van ons

  • 19 September 2009 - 10:06

    Janus:

    Hey Ary ik heb met bewondering je eerste echte stage verslagen gelezen. Echt een mooie ervaring wat je daar mee maakt. Je krijgt de groetjes van Michel die gister nog even een firebal voor me inschonk, en jahoor ik heb nu heel veel koppijn! Hou je taai, groetjes Janus

  • 19 September 2009 - 12:50

    Pake En Beppe:

    lieve Arjan

    we zijn blij dat je goed bent aangekomen en het naar je zin hebt.prettige stage verder

    pake en beppe

  • 19 September 2009 - 17:19

    Jeroen Pool:

    Ha Arjen,

    leuk om te horen dat het je goed vergaat; doe Koringo de groeten. En goed dat je beter online kunt komen, want het is leuk om geregeld te volgen wat je meemaakt. We plannen nu ons eigen bezoek, dat wellicht eind oktober zal zijn, en treffen elkaar dan dus ter plekke.
    Ik heb voor deze site je wat meer fotoruimte gegeven, zodat je meer kunt plaatsen.

    Groet, ook aan alle schoolhoofden, Jeroen

  • 20 September 2009 - 15:31

    Desiree:

    Ary!!
    Wat leuk dat je ons op de hoogte houdt! hele toffe ervaringen heb je daar!!

    Als je terugkomt liggen de pannekoeken voor je klaar!

    X Dees

  • 21 September 2009 - 06:54

    Fred:

    Hoi Arjan, Als ik het verslag zo lees en de foto's bekijk heb je het behoorlijk naar je zin!
    Leuk om te zien en te horen dat alles zo goed gaat. Veel sterkte!

  • 21 September 2009 - 19:20

    Bert Winters:

    Je realiseren dat je metingen ook voor andere scholen valide zullen zijn is sterk. De vraag naar de verwachtingen van de mensen daar en hun behoeften zo mogelijk nog sterker! Realiseer je je, (kan toch niet missen), dat op het moment, dat hier de meteorologische herfst begint, de zon bij jou echt loodrecht boven je hoofd staat? Succes met de metingen, Pa.

  • 22 September 2009 - 08:05

    Marleen:

    Hoihoi Arjan!

    Vermaak je je nog een beetje daaro? Zo te lezen in je verhaal maak je van alles mee! Ik vind dat je goed werk verricht daar,dus doe maar goed je best!

    groetjes marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Namanga

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 November 2009

Weer thuis

02 November 2009

Laatste week

22 Oktober 2009

Regen?

14 Oktober 2009

Mombasa

02 Oktober 2009

Schoolreisje
Arjan

Actief sinds 19 Aug. 2009
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 20409

Voorgaande reizen:

12 September 2009 - 08 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: