Weekend - Reisverslag uit Namanga, Kenia van Arjan Winters - WaarBenJij.nu Weekend - Reisverslag uit Namanga, Kenia van Arjan Winters - WaarBenJij.nu

Weekend

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

22 September 2009 | Kenia, Namanga

Weekend.
Ten eerste wil ik iedereen graag bedanken voor de leuke reacties!

Dit weekend ben ik naar Tanzania geweest, je kan zonder problemen lopend de grens over en we hebben wat gedronken op een terras en zijn door het “winkelcentrum” van Namanga weer terug gelopen. In kleine golfplaten hutjes kan je van alles kopen, van halve koeien tot mobiele telefoons. Op straat zijn we veel mensen tegen gekomen met de daarbij behorende uitnodigingen om de discotheek te bezoeken en koffie te drinken met de familie. Ik heb nu een aantal woorden geleerd in Swahili en dat wordt erg goed ontvangen bij iedereen.’s Avonds was er een buffet bij het hotel en heb ik de traditionele geroosterde geit gegeten met een Keniaans biertje,Tusker. De volgende dag kwamen Sjaak en Pamela op bezoek. Hun dochter moest een biografie schrijven voor school en daarvoor wilde ze een goede vriend van de familie interviewen. Ik werd uigenodigd om mee te gaan naar Nora. Ze woont een paar km buiten Namanga in “the middle of nowhere” en is op haar 21e (35 jaar geleden) naar Kenia verhuisd. Ze is getrouwd met een Massai en handelt in/verzameld Afrikaanse kunstvoorwerpen. Het was interessant om haar levensverhaal te horen. Later werd ik via haar uitgenodigd om bij een Islamitische familie(oorspronkelijk uit India) langs te komen om het einde van de Ramadan te vieren. Het was een gezellige avond met Indisch eten en het was leuk om de verschillende geloven en culturen bij elkaar te zien. Maandag was een nationale feestdag,ook vanwege de Ramadan.

Deze week ga ik naar de school om alle gebouwen van de school in kaart te bregen met de afmetingen, orientatie, en onderlinge afstanden. Ik zal ook starten met metingen van licht intensiteit en windsnelheid. Deze metingen zal ik de komende weken herhalen om een beeld te krijgen van deze energiebronnen. Hiervoor zal ik een paar keer overnachten op de school zodat ik complete dagen kan meten. In het ontwerp zal ik me in eerste instantie gaan focussen op de verlichting van de klaslokalen en een waterpomp op zonne/wind energie.

Verder heb ik een lift aangeboden gekregen van Nora om Amboseli National park te bezoeken en ik ga met Koringo naar Arusha(Tanzania) en we bezoeken nog een school waar al gebruik gemaakt wordt van zonne-energie. Wanneer dit precies gaat gebeuren is altijd maar afwachten want zoals ze hier zeggen: “no rush in Afrika”. Tijden afspreken heeft hier geen zin want het is gebruikelijk om bij je visite te blijven of een gesprek te houden als iemand je aanspreekt. Niemand zal om 5 voor 2 een gast naar huis sturen of weigeren als hij om 2 uur een afspraak heeft. Meestal spreek ik ongeveer een tijd af en tel daar een uur (of 2) bij op. Het is opzich wel een relaxte manier van leven maar niet echt productief...
Als ik weer credit en stroom heb volgt er weer een update!

  • 22 September 2009 - 18:08

    Carolien:

    He Arie,

    Echt supergaaf joh! Had gisteren pas je vorige verhaal gelezen en nu volgt alweer deze :-) Leuk man! Klinkt aardig interessant al die gebruiken en verhalen van de plaatselijke bevolking.

    En dat rustig aan doen is wel aan jou over te laten toch?

    Ajetoo!

    Groetjes Caro

  • 22 September 2009 - 18:47

    Bert En Els Winters:

    Hoi Arjan
    Je onderkomen ziet er goed uit.
    Heel leuk en leerzaam dat je zoveel van een andere cultuur kunt meemaken.Veel succes met de metingen.Ik denk dat Amboseli wel mooi zal zijn.
    groetjes pa en ma

  • 23 September 2009 - 09:36

    Joke En Hans:

    Hallo Arjan,

    Wat klinkt dat geweldig allemaal. En met de foto's er bij pikken wij ook een graantje mee van wat jij daar beleeft. Geniet van je tijd daar en de mooie natuur en veel succes met meten!
    Groetjes, Joke en Hans.

  • 23 September 2009 - 14:55

    Ronald:

    Arie,

    Wat een gave verhalen. Gaaf dat de klimgems bij je is komen ontbijten.

    Succes met het uitvinden van elektriciteit, alhoewel het wel een beetje jammer is dat je het ergens anders gaat afkijken....

  • 24 September 2009 - 17:14

    Sanneke007:

    Heey lieverdje
    HOe gaat het daar hier goed. ik zal je morgen missen hoor want morgen gaan we naar guus meeuwis toe. Ik heb er zin in. Heel veel plezier. Ik hoop dat je het overleeft doe rustig aan he.
    Liefs Sanne

  • 24 September 2009 - 17:23

    Pim:

    ary!!

    kerel hoe gaat het daar??
    leuke foto's!!

    gr pim,

  • 27 September 2009 - 15:11

    Johan En Paula:

    Ary,

    Je vermaakt je daar wel. Goed om te lezen dat je daar ook bier drinkt, en af en toe nog wat aan school doet ook. Lijkt wel wat op je leven in Nederland :p

    We houden je site in de gaten, tot snel!

  • 28 September 2009 - 07:29

    Elise, Moeder Van Ka:

    Hoi Arjan, ik heb jouw reactie op het reisverslag van Kassa gelezen. Leuk dat jullie elkaar misschien een keer gaan ontmoeten. Kennen jullie elkaar? Hij heeft nog steeds geen internetverbinding, daarom probeer ik af en toe iets te plaatsen n.a.v. sms-jes die hij verstuurt.
    Nog een goeie tijd in Kenia gewenst!
    Groet, Elise

  • 15 Oktober 2009 - 14:16

    Irene :

    heey t is me als het goed is nu gelukt ;) hihi ontbijten met een aapje ken niet iedereen zeggen!
    leuke foto's heb je! X Irene

  • 24 Augustus 2015 - 17:33

    Naudot:

    HELLO

    PEASE IF YOU HAVE NEWS FROM NORA FROM NAMANGA,CONTACT ME

    YOURS

  • 23 Juni 2018 - 11:09

    Naudot Patrick:

    PLEASE IF ANYONE HAVE NEWS FROM NORA A DUTCH/MASAÏ LADY WHO IS LIVING TO NAMANGA SINCE 40 YEARS CONTACT ME TO : angelina.naudot@orange.fr
    THANK YOU SO MUCH

    TAFADHALI MTU YEYOTE MWENYE HABARI KUHUSU BIBI NORA MZALIWA WA UHOLANZI ANAYEISHI NA WAMASAÏ MJINI NAMANGA ASANTE KUWASILIANA NA MIMI

    ASANTENI SANA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Namanga

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 November 2009

Weer thuis

02 November 2009

Laatste week

22 Oktober 2009

Regen?

14 Oktober 2009

Mombasa

02 Oktober 2009

Schoolreisje
Arjan

Actief sinds 19 Aug. 2009
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 20405

Voorgaande reizen:

12 September 2009 - 08 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: