Laatste week - Reisverslag uit Namanga, Kenia van Arjan Winters - WaarBenJij.nu Laatste week - Reisverslag uit Namanga, Kenia van Arjan Winters - WaarBenJij.nu

Laatste week

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

02 November 2009 | Kenia, Namanga

Na veel telefoontjes en e-mail zijn Koringo en ik afgelopen mandag naar een bedrijf in Nairobi gegaan om de onderdelen aan te schaffen voor de verlichting van de school. Alle onderhandelingen zijn het wel waard geweest want uiteindelijk hebben we 60% van de beginprijs betaald. De verkoper had bij de pastoor in Namanga ook een installatie verzorgd en kon ons wat extra korting geven. We konden een aantal onderdelen meteen meenemen, de rest werd de volgende dag bezorgd met een matatu. De volgende dag kon het werk beginnen. We hebben eerst overal gereedschap geleend en in Namanga de laatste materialen gekocht zoals spijkers om op de school een ladder te kunnen maken. In de middag werden de accu en het zonnepaneel bezorgd in het dorp. De auto die het naar de school moest vervoeren was kapot gegaan dus we hebben alles op de motor vervoerd. Zelfs een simpele installatie neemt veel tijd in beslag omdat er weinig gereedschap en materialen zijn. Het zakmes kwam weer goed van pas en de rest was improviseren(hier was Koringo erg handig in). Als eerste de lampen aan de accu aangesloten zodat de leerlingen hier alvast gebruik van konden maken. We zijn een aantal keer terug gegaan naar Namanga om het frame aan te passen (het zonnepaneel paste niet op het frame) en voor extra materialen. Na 3 vermoeiende dagen zijn 2 klaslokalen voor de komende ±10 jaar voorzien van licht en kunnen de docenten hun telefoon opladen. Sommige kinderen zijn nog nooit uit dat gebied geweest en hebben voor het eerst elektrisch licht gezien.
Het regenseizoen is ook in Namanga begonnen. Er valt heel veel water in korte tijd waardoor veel plaatsen overstromen en onbereikbaar worden. Gelukkig zijn we optijd klaar met de installatie op de school.
Vorige week heb ik een groep ontmoet die met een project bezig zijn in de sloppenwijken van Nairobi. De helft van deze groep komt uit Duitsland en de andere helft uit Kenia. Ze richten zich op de jeugd en houden workshops om de mensen met elkaar in contact te brengen en informatie over te dragen over bijv. drugs en aids. Ik ben afgelopen zaterdag uitgenodigd om een workshop bij te wonen en te zien hoe hun project verloopt. Een van hen woont hier ook en na het uitgaan ben ik daar op de bank blijven slapen. Het is wat anders dan het hotel dat ik gewend ben maar wel een leuke ervaring.
Deze week moet ik helaas alweer afscheid nemen van alle scholen en vrienden in Namanga. Donderdag ga ik naar Nairobi en zaterdag vertrek ik om 12 uur richting Londen. Hier blijf ik een nacht voordat ik naar Nederland vlieg. Ik kom zondag om 18:20 uur aan op Schiphol met vlucht VS 4111.

• 02 November 2009 - 20:56

Marleen:

De laatste week alweer...
    En wat een mooi werk heb je daar gedaan zeg!
    Ik heb je verhaal weer gelezen en natuurlijk op de foto's gezien hoe je aan het werk bent geweest daar! Wat gaaf dat er nu licht is op die school! Wat een wonder zal dat zijn voor de meeste kinderen daar!
    Super!
    Haha, en die duimen omhoog bij de kinderen! Geweldig! Wat zullen ze blij zijn :)
    Geniet nog van je laatste week!!!

Liefs Marleen (3?)

• 02 November 2009 - 21:21

Caro:

Wat een onwijze belevenissen man! Geniet van je laatste daagjes daar en we zien je snel weer terug :-)

• 02 November 2009 - 21:47

Janus :

hey Ary top man dat je het zo heb kunnen afronden, tot zondag!

• 03 November 2009 - 07:58

Jeroen Pool:

Ha Arjen, wat gaat de tijd snel! Ik hoop dat je je stage goed kunt afronden. Je kunt met genoegen terugkijken op wat je bereikt hebt. We spreken elkaar weer n Nederland. Goede reis terug en groeten aan al onze vrienden daar.

Jeroen

• 03 November 2009 - 09:05

Johan:

Haha, Ary de kindervriend! Goed geregeld hoor.

Tot snel!

• 03 November 2009 - 18:11

Bert En Els:

hoi Arjan

je hebt een heel mooie stage gehad in Kenia.
    en vandaag toch ook nog naar Amboseli geweest en veel dieren gezien.
    geniet van je laatste dagen daar en tot zondag

• 04 November 2009 - 19:01

Hoi Arjan:

Het zit er weer bijna op voor je. Het was heel leuk om je belevenissen te volgen. We wensen je een goede reis terug en hopen gauw meer van je verhalen te horen. Groetjes de Adema's