Regen? - Reisverslag uit Namanga, Kenia van Arjan Winters - WaarBenJij.nu Regen? - Reisverslag uit Namanga, Kenia van Arjan Winters - WaarBenJij.nu

Regen?

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

22 Oktober 2009 | Kenia, Namanga

Afegelopen donderdag was het eindelijk zover... net toen we de top van de Namanga berg bereikt hadden en er totaal geen plek was om te schuilen begon het te regenen. Het was een bui van nog geen half uur maar het was zeker 1,5 jaar geleden. De berg ligt vlak achter het hotel en Muhindi, een goede vriend van Koringo die 2 woorden Engels spreekt, had me al tijden beloofd om een keer de berg te beklimmen. Het was een zware tocht (vooral voor Koringo) en na ongeveer 5 uur hadden we de eerste piek bereikt. Hier hebben we gras verzameld voor de koeien en zijn vervolgens weer afgedaald omdat we de hoogste piek (2300m)niet meer voor het donker konden halen. Dit weekend weer een bezoek gebracht aan Nairobi waar de regen met bakken uit de lucht kwam en het was erg koud(20 graden). Helaas is het in Namanga bij 1 bui gebleven want toen ik maandag terug kwam waws het net zo droog als daarvoor. Elke dag liggen er meer dode koeien en ezels in het veld. Ook met de wilde dieren gaat het slecht. Deze week hebben een aantal olifanten een deel van de boomgaard van Koringo met de grond gelijk gemaakt, nog geen km van mijn hotel.

Ik ben vandaag bij een vergadering van de gemeenschap geweest bij de school. Hier heb ik mezelf voorgesteld en uitgelegd wat �die blanke� van plan is. Als alles goed gaat kan ik zaterdag beginnen met het installeren van de verlichting van klas 7 en 8. hier waren ze allemaal erg blij mee want nu kunnen de leerlingen �s avonds nog leren voor hun examens begin november. Het is erg lastig om via de telefoon de bedrijven te benaderen omdat ze Engels spreken met een zwaar accent en net als je elkaar begrijpt valt de verbinding weg of is het beltegoed op. E-mail is beter maar daar zijn ze niet zo snel mee. Ik heb echter nog wat informatie nodig dus ik ga morgen weer naar Nairobi om de bedrijven persoonlijk te spreken en eventueel al onderdelen aan te schaffen. Ik ben vandaag ook bij een �farmer training center� geweest om informatie te vinden over water gebruik voor irrigatie en het houden van vee. De school wil in de toekomst gewassen gaan verbouwen om hun eigen voedsel te kunnen voorzien. Ik ben bezig met een ontwerp om het water via zonne energie naar de school te pompen.


  • 22 Oktober 2009 - 20:04

    Marleen:

    Hey hallo!!!

    Wat gaaf wat je allemaal doet daar!
    Ik heb je verslag meteen gelezen dit keer toen ik zag dat er weer een nieuwe opstond!
    (oeps... de vorige keer niet, en dat maak ik dit keer maar even goed door het METEEN te lezen :))

    Ik wens je heel veel succes met het maken van de verlichting! Zou super zijn voor de mensen daar!! Gek hè, dat dat voor ons allemaal zo vanzelfsprekend is... en zo bijzonder voor de mensen daar!
    Geweldig dat je zoiets kunt doen voor ze!

    Succes!!!!!!!!

    Groetjes Marleen uit het Oosten, haha!
    (ehm... 1, 2 of 3...?)

  • 23 Oktober 2009 - 05:15

    Nicky:

    Je hebt het ook zwaar he !! :P

    Veel plezier nog even en tot snel in Nederland !

    Ciao Nick

  • 24 Oktober 2009 - 17:02

    Anoniem:

    heyhey, gave foto's! :)
    Lijkt me echt gaaf, even naar Afrika om daar stage te lopen.
    Nouja, even...
    Het is natuurlijk wel een stuk vliegen.
    Nouja, mazzel.

    Iemand die graag annoniem wil blijven.

  • 25 Oktober 2009 - 09:16

    Jeroen Pool:

    Ha Arjen, je maakt indrukwekkende dingen mee; dat het vee zo zichtbaar sterft is afschuwelijk. En als de olifanten zo dichtbij komen, is het wel erg aan het worden.
    Complimenten dat je zo veel kan betekenen voor de school; als ze licht hebben om te studeren en een pomp om de tuin te irrigeren wordt het leven een stuk minder zwaar.

    Succes met het vervolg, Jeroen

  • 26 Oktober 2009 - 07:29

    Harm:

    Brrrr 20 graden,

    niet best dat het daar zo droog is,

    veel plezier nog even en hopen dat je installatie lukt

    groeten harm

  • 26 Oktober 2009 - 19:10

    Ary:

    Lekker bezig kerel. Leuk verslag weer. Als je daar stroom hebt, regel je natuurlijk ook een koelkast met kouwe biertjes voor de leraren, neem ik aan.

  • 26 Oktober 2009 - 19:11

    Johan:

    Was ff padje af, vorige bericht kwam van mij ;)

  • 01 November 2009 - 14:52

    Joke En Hans:

    Wat een geweldige ervaring heb jij daar opgedaan Arjan!
    Die reuze-slagtanden in Mombassa kan ik me ook nog herinneren van mijn vakantie in Kenya in 1984.
    Wij wensen je nog een behouden thuisreis toe!
    Joke en Hans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Namanga

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 November 2009

Weer thuis

02 November 2009

Laatste week

22 Oktober 2009

Regen?

14 Oktober 2009

Mombasa

02 Oktober 2009

Schoolreisje
Arjan

Actief sinds 19 Aug. 2009
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 20394

Voorgaande reizen:

12 September 2009 - 08 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: