Schoolreisje - Reisverslag uit Namanga, Kenia van Arjan Winters - WaarBenJij.nu Schoolreisje - Reisverslag uit Namanga, Kenia van Arjan Winters - WaarBenJij.nu

Schoolreisje

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

02 Oktober 2009 | Kenia, Namanga

Vorige week zijn we naar een school geweest waar, met steun van de overheid, een zonne-energie systeem geinstalleerd is. Het leek me nuttig om te zien hoe dit in de praktijk werkt. Het was een erg zware rit over de moeilijk begaanbare weg (20 km in 1,5 uur) en Koringo had moeite om de motor onder controle te houden maar we hebben het zonder vallen gered. Het systeem op deze school was volgens mij groot genoeg om een compleet bedrijf (of alle scholen van het Catharinafonds ) te voorzien van elektriciteit terwijl ze het alleen gebruiken voor verlichting en 3 computers. Deze computers waren gesponsord door een andere school maar ze werkten alle 3 niet(ze zijn over dezelfde weg vervoerd). Ik heb ze vervolgens met een zakmes uit elkaar gehaald en na een uurtje knutselen kreeg ik ze allemaal weer aan de praat. Nu kunnen de docenten hun software installeren voor leerlingen en docenten programma�s en kan een docent die een cursus heeft gevolgd,de andere docenten leren omgaan met een PC. Ik vroeg me af of er nog wel les gegeven werd want alle docenten stonden in een kring om de computer. Iedereen was erg dankbaar en zelfs in Namanga werd ik aangesproken: �Are you the computerman?�
Afgelopen weekend heb ik in Nairobi doorgebracht, Pamela was in Namanga voor een seminar en ik kon met haar mee terug rijden. Ze had haar jongere broer de opdracht gegeven om mij het uitgaansleven van Nairobi te laten zien. Zaterdag ben ik met hem en zijn vrienden uitgeweest in een van de vele clubs in Westlands(het moderne en rijke gedeelte van de stad) Het was even wennen om als enige blanke op de dansvloer te staan, maar ik kwam in elk geval geen aandacht tekort. De volgende dag heb ik gebruik gemaakt van de snelle computers en snel internet om informatie te zoeken over bedrijven en distributeurs van duurzame energie producten. Ook heb ik een aantal spaarlampen gekocht voor een school in Namanga zodat ze niet zo�n hoge energierekening meer hebben. Ik ben met de taxi naar de busstop gereden en vervolgens samen met Koringo in een Matatu(Busje voor 11 personen waarvoor geen verkeersregels gelden) terug naar Namanga. Het is een groot contrast tussen het rijke Nairobi waar alles in overvloed verkrijgbaar is, terwijl nog geen 200 km verder de mensen in de rij staan voor een bakje mais en het vee dood gaat door de droogte.
Deze week ben ik op schoolreisje geweest. Een dag later dan gepland want de motor was kapot gegaan en de onderdelen moesten uit Tanzania komen. We zijn �s avonds richting de school gegaan en hebben samen met een paar docenten een diner van mais en bonen gegeten, bereid op een houtvuurtje. We sliepen in een klein kamertje van een gebouw wat door de week een klaslokaal en zondag een kerk is. We deelden de kamer met 10 vleermuizen en je kon �s nachts de hyena�s horen. De volgende ochtend om half 6 opgestaan om mijn meetinstrumenten te plaatsen. Ontbijt was er niet deze dag en de lunch bestond uit mais en bonen. �s Middags ben ik met de head teacher en een docent de berg op geklommen om wat foto�s van boven te maken en we hebben een echt masai dorp bezocht. �s Avonds was er een feestmaal want iemand had vlees en uien meegenomen. De leerlingen van class 8 zitten tot s� avonds laat in een lokaal rond een peteroleum lampje te studeren voor hun examens. De volgende ochtend heb ik class 8 de opdracht gegeven om dagelijks de meetwaarden van de windmeter te noteren en deze opnieuw te starten. Op deze manier worden ze ook betrokken bij het project en hoeft Koringo niet elke dag met mij naar de school te rijden. De meting van zonlicht is helaas mislukt, de waarden zijn niet opgeslagen. Ik ga dit weekend proberen om het probleem op te lossen.
Het heeft nog steeds niet geregend maar er is wel elke dag meer bewolking en dat is een goed teken.

  • 02 Oktober 2009 - 10:14

    Colin:

    Arie je bent goed bezig man! Ik lees met veel plezier je verhalen iedere keer weer.

  • 02 Oktober 2009 - 11:09

    Bert En Els:

    hoi Arjan
    we hadden al wat van de verhalen gehoord via de telefoon.
    goed idee om de kinderen te laten helpen met het (hun)project.
    het zijn wel erg grote verschillen het rijke deel van Nairobi en het arme deel.
    wel goed om dat mee te maken denk ik.
    veel succes verder met het project
    groetjes Pa en ma

  • 02 Oktober 2009 - 15:22

    Jeroen Pool:

    Ha Arjen, je maakt veel mee! IK begrijp dat het project aardig op gang komt, en we zijn erg benieuwd naar je bevindingen.

    Op welke school was je waar ze al zonne-energioe hadden?
    Doe de groeten aan Koningo en Geofry, de HT van Enoosampurumpurr, en Anna, 'onze' leerkracht daar.
    Jeroen

  • 02 Oktober 2009 - 17:52

    Felcke:

    Hey Arie!

    Wat leuk om weer een blog van je te lezen, je doet het supergoed daar! Zeker om de computers moest ik even lachen.
    En het eten klinkt ook heel anders dan je geweldige macaroni.
    Ik hoop dat het allemaal gaat lukken daar, maar daar heb ik wel vertrouwen in. Geniet ervan, in ieder geval!!

    Succes and keep up the good work!

  • 03 Oktober 2009 - 18:00

    Janus:

    Ary mooi man dat je die pctjes aan de praat heb gekregen, nu ben je niet alleen in Medemblik maar ook ver daar buiten de computer man! Gr Jaap

  • 04 Oktober 2009 - 15:17

    Mark:

    Hey Ary!

    Goed om te horen dat je nuttig werk verricht, Oh grote blanke computerman.
    Succes met de volgende metingen en natuurlijk met de mais en bonen!

    Gr.
    Mark

  • 07 Oktober 2009 - 09:26

    Harm:

    Hey Ary,

    Had ik al gezegd dat je een vet blog hebt?

    Ziet er erg gezellig uit daar,

    groeten Harm

  • 09 Oktober 2009 - 15:34

    J Winters.:

    Hallo Arjan,
    Wij gaan er een weekje tussenuit.Het zal dus even duren, voor we je volgende verslag lezen.We wensen je verder veel succes en
    Groetjes van Opa en Oma.

  • 14 Oktober 2009 - 14:54

    Banner:

    Hey Ary,

    Hoeist nauw? :)
    Ik las dat je de computerman van kenia bent!!! als je terug bent heb ik ook een computer klusje voor je :P hehe.
    Leuke fotos en veel succes nog daar man!!!

    Greetz Banner!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Namanga

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 November 2009

Weer thuis

02 November 2009

Laatste week

22 Oktober 2009

Regen?

14 Oktober 2009

Mombasa

02 Oktober 2009

Schoolreisje
Arjan

Actief sinds 19 Aug. 2009
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 20392

Voorgaande reizen:

12 September 2009 - 08 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: